Pourquoi les substances dangereuses n'ont pas leur place dans un conteneur maritime

Écrit le 03/01/2022

Les conteneurs maritimes, également appelés conteneurs de transport, sont conçus pour protéger leur cargaison contre les intempéries, les dommages et les nuisibles. Leur structure en acier est robuste, étanche au vent et à l'eau. Nos conteneurs maritimes transportent vos marchandises en toute sécurité d’un point A à un point B : par train, avion, camion, ou – bien sûr ! – par bateau. Mais sont-ils adaptés au stockage de substances dangereuses

Afbeelding
 

Fuites, déversements et décharges de substances dangereuses

Tous les lieux de stockage de substances dangereuses (liquides ou solides) doivent être équipés d'une rétention. C'est une obligation légale. Les conteneurs maritimes ne sont pas équipés d'un système de rétention ou d'un bac de rétention. Toute fuite qui pourrait survenir dans le conteneur s'écoulera vers l'extérieur, entraînant une grave pollution environnementale autour du conteneur. Pire encore, si des liquides (très) (légèrement) inflammables (par exemple, de l'essence) fuient du conteneur, une étincelle à l'extérieur pourrait provoquer un incendie qui s’étendrait à l'intérieur du conteneur, entraînant une explosion.

Puis-je équiper moi-même un conteneur maritime d'une rétention ?

Généralement, ce n'est pas une bonne idée : souder rapidement un rebord à l’intérieur, ajouter un plancher en caillebotis et c'est fait. Si seulement c'était aussi simple…

  • Le bac de rétention est-il étanche aux liquides ? A-t-il été certifié par un organisme notifié (organisme de contrôle indépendant) pour être couvert par l'assurance ?
  • Le bac de rétention est-il résistant aux substances à stocker ?
  • Le volume est-il suffisant et adapté à la nature des substances ?
  • Le plancher en caillebotis est-il amovible pour faciliter le nettoyage et la vidange ?
  • Une compartimentation est-elle nécessaire dans le bac de rétention ? …

Zelf een lekbak inbouwen in een zeecontainer?

Dat klinkt simpel, maar wettelijk en technisch klopt het niet. Een conform opvangsysteem moet voldoen aan meerdere eisen:

  • Vloeistofdicht gekeurd zijn door een notified body (onafhankelijke keuringsinstantie)
  • Bestand zijn tegen de opgeslagen chemicaliën
  • Een opvangvolume hebben conform Vlarem
  • Uitneembaar en reinigbaar zijn

Een snelle lasbewerking voldoet nooit aan deze eisen.

2. Geen ventilatie – ophoping van giftige en explosieve dampen

Volgens de Europese normen (EN 14470-1, EN 13501) en de toekomstige PGS 37-2 voor lithium-opslag, is ventilatie verplicht bij opslag van gevaarlijke stoffen.

Een standaard zeecontainer is luchtdicht. Gevaarlijke dampen en gassen stapelen zich op. Eén vonk kan een brand of explosie veroorzaken.

Bescherming van mens en milieu vraagt om containers met:

  • Natuurlijke of geforceerde ventilatie
  • Explosieveilige ventilatoren bij ontvlambare stoffen
Opslag in zeecontainers is onveilig én wettelijk niet toegestaan. Door het ontbreken van lekbakken, ventilatie, brandwerendheid en noodvoorzieningen brengen zeecontainers ernstige risico’s met zich mee: milieuverontreiniging, brand, explosiegevaar en gevaar voor personeel.
Protecta Solutions

3. Geen brandwerendheid – containers zijn hittegeleiders

Zeecontainers hebben géén brandwerende eigenschappen. Wanneer ze worden blootgesteld aan een externe brand, loopt de binnentemperatuur razendsnel op.

  • Eerst wordt het vlampunt bereikt.
  • Vervolgens de zelfontbrandingstemperatuur.

Gevolg: escalatie van de brand en explosiegevaar.

De brandwerende containers van Protecta Solutions zijn onafhankelijk getest conform EN 13501 en bieden tot 120 minuten brandwerendheid.

4. Geen noodontgrendeling – levensgevaar voor personeel

Een zeecontainer is ontworpen voor goederen, niet voor mensen. De deuren zijn meestal niet voorzien van een noodontgrendeling.

Wanneer iemand in een container stapt en de deur valt dicht, kan die persoon niet meer ontsnappen. Dit maakt een zeecontainer levensgevaarlijk als betreedbare opslag.

Onze opslagcontainers zijn daarentegen voorzien van veiligheidsdeuren EI1 60, die altijd van binnenuit te openen zijn.

5. Plat dak – corrosie en waterinsijpeling

Het vlakke dak van een zeecontainer is gemaakt om te stapelen tijdens transport. Maar bij statische opslag blijft regenwater staan → corrosie, roest en insijpeling.

Veel gevaarlijke stoffen mogen absoluut niet in contact komen met water. Een lek in het dak kan leiden tot chemische reacties, extra risico’s en non-conformiteit.

Volgens de Belgische Vlarem-regelgeving en de Nederlandse PGS-richtlijnen is opslag in een standaard zeecontainer verboden. Ze voldoen niet aan de wettelijke vereisten en kunnen leiden tot zware boetes, milieurisico’s en aansprakelijkheidsproblemen.
Protecta Solutions

Veelgestelde vragen

Mag ik gevaarlijke stoffen in een zeecontainer opslaan?

Nee. Volgens de Belgische Vlarem-regelgeving en de Nederlandse PGS-richtlijnen is dit verboden. Een standaard zeecontainer voldoet niet aan de wettelijke vereisten zoals:

  • Inkuiping of lekbak: verplicht om lekkages op te vangen, ontbreekt in zeecontainers.
  • Ventilatie: noodzakelijk om giftige en explosieve dampen af te voeren, ontbreekt volledig.
  • Brandwerendheid: zeecontainers zijn stalen hittegeleiders en hebben geen gecertificeerde brandweerstand.
  • Noodvoorzieningen: zoals noodontgrendeling van deuren of explosie-afblazing, ontbreken volledig.

Het gebruik van zeecontainers voor opslag van gevaarlijke stoffen kan leiden tot zware boetes, milieurisico’s en aansprakelijkheidsproblemen. Opslag in een zeecontainer is dus niet alleen gevaarlijk, maar ook juridisch onhoudbaar.

 

Wat zijn veilige alternatieven voor zeecontainers?

Er bestaan verschillende opslagoplossingen die wél wettelijk conform en veilig zijn:

  • Brandwerende containers: getest tot 60–120 minuten volgens EN 13501 en goedgekeurd door onafhankelijke laboratoria (bijv. Peutz). Voorzien van branddetectie, ventilatie en optioneel blussystemen.
  • Milieucontainers met lekbakken: conform Vlarem, gemaakt uit staal, RVS of HDPE. Voorzien van vloeistofdichte opvangbakken die voldoen aan de vereiste capaciteit en chemische resistentie.
  • Veiligheidskasten (EN 14470-1): 90 minuten brandwerend, speciaal voor kleine hoeveelheden chemicaliën, zuren/logen, radioactieve en explosieve stoffen.
  • Lithium-ion opslagcontainers: ontwikkeld volgens de toekomstige PGS 37-2. Deze containers hebben actieve ventilatie, detectiesystemen en optioneel blussing. Ze zijn de enige veilige oplossing voor opslag en laden van lithium-ION batterijen.

Al deze oplossingen worden geleverd mét certificaten en voldoen aan de strengste Europese en Belgische wetgeving.

 

Wat is de wetgeving in België en Nederland?

  • België:
    • Vlarem II: legt verplichtingen op voor inkuiping, ventilatie, compartimentering en brandveiligheid.
    • ARAB (Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming): bepaalt veiligheidsvoorwaarden voor werknemers in contact met gevaarlijke stoffen.
  • Nederland:
    • PGS 15: opslag van verpakte gevaarlijke stoffen en CMR-stoffen.
    • PGS 37-2 (in ontwikkeling): richtlijn specifiek voor de opslag en het laden van lithium-ion batterijen.
  • Europa:
    • EN 14470-1: norm voor brandwerende veiligheidskasten voor chemicaliën.
    • EN 13501: Europese norm voor brandclassificatie van bouwproducten en constructies.

Protecta Solutions volgt al deze normen strikt en biedt oplossingen die zowel in België als Nederland 100% compliant zijn. Zo ben je zeker dat je opslag juridisch correct, veilig en verzekerbaar is.

De veilige alternatieven van Protecta Solutions

Protecta Solutions biedt veilige opslag conform Vlarem (BE), PGS-richtlijnen (NL) en EN-normen:

Alle oplossingen worden geleverd mét certificaten, technische documentatie en advies op maat.

Bannissez les substances dangereuses de votre conteneur maritime

Les conteneurs maritimes sont des moyens de transport robustes, parfaitement adaptés au transport de marchandises. Ils ont été conçus à l'origine pour cette utilisation et sont donc idéaux dans ce contexte.

Ils sont parfois utilisés comme solution de stockage dans certaines situations. Cependant, en tant que conteneurs de stockage pour des substances dangereuses, là où les risques sont accrus, ils ne sont pas une bonne solution. Faites-vous conseiller par des experts dans ce domaine et optez uniquement pour des conteneurs et des installations spécialement conçus et fabriqués pour le stockage de produits nocifs et dangereux. Si vous souhaitez plus de conseils et d'expertise, n'hésitez pas à nous contacter via info@protectasolutions.be.

Vraag vrijblijvend advies of een offerte

Wenst u meer informatie? Bezoek dan de contactpagina.