Waarom gevaarlijke stoffen niet in een zeecontainer thuishoren

Zeecontainers, ook wel scheepscontainers genoemd, zijn gemaakt om hun lading te beschermen tegen weersinvloeden, beschadiging en ongedierte. Hun stalen huid is stevig en wind- en waterdicht. Onze zeecontainers brengen je lading veilig van A naar B: per trein, vliegtuig, vrachtwagen, of – jazeker! – per schip. Maar zijn ze geschikt voor de opslag van gevaarlijke stoffen?

Afbeelding
 

1. Lekken, lekkages en spills van gevaarlijke stoffen

Alle opslagplaatsen van gevaarlijke (vloei)stoffen moeten voorzien zijn van een inkuiping. Dit is een wettelijke verplichting. Zeecontainers zijn niet voorzien van een inkuiping of lekbak. Alle lekkages die in de container kunnen voorvallen, sijpelen zo uit de container, waarbij er ernstige milieuverontreiniging rondom de container zal plaatsvinden. Erger nog, wanneer er (zéér) (licht)ontvlambare vloeistoffen (vb. benzine) uit de container lekken, kan een vonk buiten de container een ontsteking veroorzaken tot binnen in de container, met een explosie tot gevolg.

Kan ik zelf mijn zeecontainer (laten) voorzien van een inkuiping?

Meestal is dit geen goed idee: snel een opstaande rand in de container lassen, roostervloer erop en klaar. Was het maar zo eenvoudig …

  • Is de lekbak vloeistofdicht? Is deze gekeurd door een notified body (onafhankelijke keuringsinstantie) in functie van de verzekering?
  • Is de opvangbak bestand tegen de te stockeren stoffen?
  • Is het volume groot genoeg en aangepast aan de aard van de stoffen?
  • Is de roostervloer uitneembaar in functie van reiniging en leegmaken?
  • Is er een compartimentering nodig in de lekbak? …

2. Geen natuurlijke ventilatie in de zeecontainer

Alle opslagplaatsen voor gevaarlijke en schadelijke stoffen moeten voldoende geventileerd worden. Zeecontainers zijn meestal niet voorzien van ventilatieopeningen. Deze ventilatieopeningen voorkomen de opstapeling van gevaarlijke dampen en gassen die schadelijk zijn voor mens en omgeving. Bepaalde gassen kunnen zelfs ontsteken en verhogen het risico op brand- en explosiegevaar. Dit betekent dat een niet-geventileerde zeecontainer één vonk verwijderd is van een ernstig incident

Afhankelijk van de aard van de te stockeren vloeistoffen, de opstelplaats en het specifieke gebruik van de opslagcontainer, is natuurlijke ventilatie niet altijd voldoende en is er mogelijk nood aan een ‘geforceerde’ ventilatie of afzuiging.

Afbeelding
 

3. Geen brandweerstand van de zeecontainer

Bij de opslag van (zéér) (licht)ontvlambare vloeistoffen is er in sommige gevallen een brandwerende container vereist die moet voldoen aan constructieve eisen en voldoende brandweerstand. Dit zowel van binnen naar buiten, als van buiten naar binnen.

Zeecontainers hebben geen brandweerstand. Wanneer ze worden blootgesteld aan een brand van buitenaf, zal de temperatuur in de container zéér snel oplopen. Eerst zal het vlampunt en nadien de zelfontbrandingstemperatuur van de stoffen worden bereikt; wat het risico op een ernstig incident en extra brand- en explosieschade verhoogt.

4. Geen noodontgrendeling van de deuren

Doordat zeecontainers ontwikkeld zijn voor het transport van goederen en niet van mensen, zijn de deuren meestal niet voorzien van een noodontgrendeling. Dus als een opslagcontainer wordt ingezet als betreedbaar opslaglokaal van chemicaliën en gevaarlijke stoffen, is het van groot belang dat de aanwezige personen te allen tijde uit de container kunnen, zelfs als deze van buitenaf is afgesloten.

Afbeelding
 

5. Het vlakke dak is kwetsbaar voor lekkages

Het dak van een zeecontainer is vlak. Dit is nodig omdat deze nu eenmaal in transport op elkaar moeten kunnen worden gestapeld. Het vlakke dak is een ‘kwetsbaar’ punt voor plasvorming en op termijn een risico op corrosie, roestvorming en insijpeling van regenwater. Als dan daarbij denkt dat sommige gevaarlijke stoffen zeker niet in contact mogen komen met water, dan weet je hoe laat het is.

In transport vormt het vlakke dak dan weer geen groot probleem; de containers zijn ‘in beweging’ waarbij regenwater regelmatig van het containerdak glijdt. Bij een statische opslagtoepassing is dit niet het geval.

Ban gevaarlijke stoffen uit je zeecontainer

Zeecontainers zijn robuuste transportmiddelen die geschikt zijn voor transport van goederen. Ze werden oorspronkelijk ontwikkeld voor dit doel en komen dan ook perfect tot hun recht in deze toepassing.

Soms worden ze gebruikt als opslagoplossing in bepaalde situaties. Echter als opslagcontainer van gevaarlijke stoffen, waar er verhoogde risico’s zijn, zijn ze géén goeie oplossing. Laat je begeleiden door experts in dit domein en kies enkel voor containers en voorzieningen die speciaal ontwikkeld en gebouwd zijn voor de opslag van schadelijke en gevaarlijke producten. Wens je meer advies en expertise, aarzel dan niet om contact op te nemen via info@protectasolutions.be.